torstaina, elokuuta 24, 2006

Onnistunut korjaus

Keskeneräisten joukosta löytyi tällainen huivin alku. Olen aloittanut tämän jo varmaan kuukausi sitten, mutta nyt teki mieli ottaa tämä uudelleen esille. Tämänhän voisi vaikka neuloa valmiiksi;-) No, on minulla toinenkin keskeneräinen huivi, mutta sillä ei onneksi ole vielä kiire, se kun tulee joululahjaksi.



Olen itse suunnitellut mallin ja lankana on Novitan Florica. Malli ehkä hieman muistuttaa Liisan Lilja-huivia, tai no, en tiedä, on tämä ihan erilainen pitsikuvio, mutta ehkä valmiina näyttää jotenkin samanlaiselta. Aion tehdä tästä tarpeeksi ison, jotta siihen on mukava ihan kääriytyä telkkaria katsellessa, ja näin iso kuvio vaatiikin vähän isomman huivin. Valkoinen Florica on siitä kivaa, että sitä oletettavasti ainakin saa aina lisää kaupasta, en ole nimittäin sitä vielä montaa kerää valmiiksi hankkinut.

Huomasin vain nyt, että olen tainnut laittaa tämän huivin sivuun siksi, että siinä on ollut virhe! Inhottavaa!! Päätin kuitenkin ottaa itseäni niskasta kiinni ja laittaa neuleen taas neulontakuntoon. Tässä sarjakuvamaisesti mitä tein:


1: Tällainen kuvion pitäisi olla.




2: Tältä se näytti yhdessä kohdassa.




3: Ei kun purkuun se viallinen kohta. Tämä vaihe aina jotenkin hirvittää: antaa silmukoiden pudota... Siinä vaiheessa vähän helpottaa kun saa silmukat takaisin puikoille vaikka langat odottavatkin monen kerroksen matkalta neulomista.




4: Tässä kuvio on korjattuna ja voin taas jatkaa huivia! Onnistumisen tunne tuntuu aina hyvältä:-) Pelotti etukäteen miten onnistun, sillä pitsineulosta en ole ennen tuolla tavalla purkanut. Huivi vain on niin iso, että kerros kerrokselta purkaminen ei houkutellut yhtään! Ajattelin, että vaikka kuinka hitaasti joutuisin korjaamaan tuolla tavalla, se on silti nopeampi tapa. Ja tietty ainahan voi sitten purkaa kokonaan vialliseen kohtaan, jos ei onnistu.

Olen viime aikoina aina kokeillut ensin tuota tapaa, varmuuden vuoksi. Eka sellainen kokeilu oli kun olin tehnyt varmaan 30 cm palmikkoja ja huomasin että yksi palmikko kiertyi väärään suuntaan. Oli todella hurjaa purkaa niin paljon, mutta sekin onnistui! Suosittelen siis kokeilemaan:-)

Pieniä lankahankintoja olen tehnyt myös: tilasin Novitaklubin alesta lisää pinkkiä Samos Lollipopia, kun haluan naperolle tehdä samanlaisen neuletakin kuin itselleni (ei ehkä ihan samaa, mutta samasta langasta ja siis neuletakin). En muuten erikoisemmin tykkään siitä ideasta, että esim. puolisoilla on samanlaiset "tuulipuvut", mutta jotenkin se että äidillä ja tyttärellä on samanlaiset neuletakit, tuntuu kivalta ajatukselta:-)

1 kommentti:

joko kirjoitti...

minä olen aikaisemminkin katsellut kuvia kun huivia korjataan tuolla tavalla. se vaan näyttää aika hurjalta. ehkä seuraavan virheen kohdalla uskallan kokeilla..